Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. (αρ. συνεδρίασης Συνέλευσης Τμήματος 13/1,2-2-2024) παραμένει σταθερά προσηλωμένο στη θέση που πολλές φορές στο παρελθόν έχει διατυπώσει ότι η παιδεία αποτελεί δημόσιο αγαθό και αναφαίρετο κοινωνικό δικαίωμα, το οποίο η πολιτεία οφείλει να παρέχει δωρεάν και ισότιμα σε όλους τους πολίτες, χωρίς προϋποθέσεις· και χωρίς περιορισμούς.
Θέση του τμήματος είναι ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση στο σύνολό της:
– οφείλει να διατηρήσει τον αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της,
– πρέπει να έχει ως κεντρικό της στόχο τις μορφωτικές και υλικές ανάγκες του ανθρώπου και την τεχνολογική αναπτυξιακή πορεία της κοινωνίας με γνώμονα την αειφορία,
– πρέπει να λαμβάνει υπόψη στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τις ανάγκες της αγοράς, αλλά να μην ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της, τα ήθη και τη νοοτροπία της,
Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών θεωρεί ότι αυτές οι θέσεις του βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση με τις θεμελιώδεις αρχές του ελληνικού συντάγματος, του ανώτατου νομικού πλαισίου επάνω στο οποίο οργανώνονται οι βασικοί κανόνες λειτουργίας του κράτους και των θεσμών, όπως διατυπώνονται στο άρθρο 16 του κειμένου του. Γι’ αυτό και πιστεύει ότι κάθε απόπειρα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων αντίκειται στις συνταγματικές διατάξεις.
Επιπλέον, κρίνει ότι καμία εκπαιδευτική ανάγκη δεν επιβάλλει την ανάπτυξη ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανώτατη δημόσια παιδεία στην Ελλάδα έχει να παρουσιάσει υψηλούς δείκτες προόδου σε παγκόσμιο επίπεδο και αν υπάρχει κάτι που της λείπει είναι μόνο η στήριξη από την πολιτεία σε οικονομικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό.
Οποιαδήποτε εμμονή στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αφήνει να εννοηθεί ότι αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων και συναλλαγών και υποβαθμίζει την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης και της επιστημονικής έρευνας.
Γι’ αυτό και καλεί την ελληνική πολιτεία, σεβόμενη τη συνταγματική νομιμότητα,
– να μην μετατρέψει την παροχή της γνώσης και την ανάπτυξη της έρευνας από δημόσιο κοινωνικό αγαθό σε αγοραίο προϊόν οικονομικής συναλλαγής,
– να στηρίξει τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και να τη βοηθήσει να ορθοποδήσει μετά από επί σειρά ετών συνεχείς οικονομικές περικοπές και περιορισμό του διδακτικού της προσωπικού.